Pozyskanie rekomendacji w dobie internetu nie powinno powodować większych trudności. Budowanie relacji z klientami jest ( lub powinno być) standardowym działaniem w każdym przedsiębiorstwie.

Nic jednak nie zastąpi tworzenia relacji, które są jak najbardziej zbliżone do naturalnych – co powiesz, żeby zadzwonić do swojego klienta i po prostu zapytać?

Wyjście ze strefy komfortu

Chcesz, żeby klient polecił Twoją firmę swojej rodzinie, znajomym i kontrahentom. To, wbrew pozorom, niełatwa decyzja – bliskim osobom polecamy tylko usługi, do których jesteśmy w 100% przekonani. To podstawa. Tak czy owak, jeśli wymagamy czegoś od klienta, musimy mu dać coś nawzajem – uwagę, promocję, radość. To kluczowe w budowaniu biznesu na rekomendacjach.

Co możemy zrobić dla klienta, żeby pozyskać rekomendację?

biznes5

Jest wiele możliwości:

  • Telefon – mało firm dzwoni z zapytaniem, czy np. produkt doszedł do klienta i czy spełnił jego oczekiwania. Dzięki temu możemy być przekonani, że to zrobi dobre wrażenie, a to już dobry krok w stronę budowania pozytywnej relacji.
  • E-mail – czy w formie zindywidualizowanego newslettera czy po prostu standardowej wiadomości wysłanej pocztą elektroniczną – zabawnej, ciekawej, budzącej dobre skojarzenia z marką, z krótką adnotacją proszącą o polecenie, może być strzałem w 10-tkę.
  • Ankieta – jeśli jest krótka, atrakcyjna i podpowiada właściwe odpowiedzi, może być dobrym narzędziem biznesowym. Zawarte w niej pytanie, czy klient poleciłby usługę swoim znajomym, powoduje, że klient mimowolnie dopuszcza (lub nie) taką możliwość.
  • Gratisy – popularne zniżki za polecenie i gratisy (zarówno dla nowego klienta, jak i tego, który nas polecił) to znana forma, którą warto przetestować w swojej działalności.

Istnieje wiele sposobów na pozyskanie rekomendacji – dobór właściwego narzędzia jest uzależniony od konkretnej działalności. Warto przetestować ją metodą prób i błędów, aby przekonać się, które działania przynoszą pożądaną reakcję i największy odzew.

 

Artykuł powstał przy współpracy z

bnipolska-logo